Året der gik: Et vildt år for jazz-entreprenøren Erik Lunde Michaelsen
Med denne lille interview-serie runder vi 2021 af, hvor en håndfuld lokale musikalske aktører og musikere deler deres største oplevelser fra året der gik. Til denne første udgave er det med at holde på hat og briller, for jazz-entreprenør og musiker Erik Lunde Michaelsen har haft lidt af et begivenhedsrigt og vildt år. Læs med her!
Du har efterhånden været en aktiv figur i det Aalborgensiske musikermiljø – og særligt jazzmiljøet - i nogle år. Fortæl lidt om dig selv og de projekter, du har været med til at udvikle i byen.
Jeg har været aktiv med rigtig mange projekter siden jeg flyttede til byen i 2015, men nok mest nævneværdigt som formand for Meutiviti - og som improvisator. Jeg prøver at være en alsidig og inkluderende musiker, som spænder bredt over genrer, så jeg kan bidrage til mange forskellige typer musik.
Impro Fauna, som netop har vundet JazzDanmark-prisen, er mit hjertebarn og et projekt, jeg brænder meget for. Ideen opstod for 2 år siden, og har overlevet en pandemi, så jeg føler, at der er meget gods og kraft i denne form for initiativ og ikke i mindst improviseret musik.
“Impro Fauna er et musikalsk bæredygtighedsprojekt”… Sådan lyder første linje af projektbeskrivelsen, jeg skrev i første omgang i fondssøgninger, og det beskriver essensen meget præcist. Jeg har ønsket, at konceptet skal være flydende, men altid med fokus på netop at afvikle koncerter med mindst mulig brug af elektricitet, ingen printede flyers, som alligevel ender i skraldespanden, og kun med sparsom belysning. Vi blev sidenhen ambassadører for Den Danske Naturfond, som modtager en procentdel af overskuddet fra billetsalget.
Musikalsk har jeg altid været interesseret i “free jazz”. Det er lidt et mærkeligt ord, og genren er ældre end mine forældre, så nyt og revolutionerende er det ikke som sådan, men tanken om at spille musik med total frihed har tiltalt mig siden jeg begyndte at spille. Det blev til, at jeg har sammensat forskellige orkestre til hver eneste koncert, og ofte med folk, som ikke kendte hinanden på forhånd. Jeg har ønsket, at der ikke skulle afholdes lydprøve (da der ikke var anlæg) men også så, at folks første reaktion overfor deres med-musikanter på scenen ville være så autentisk og spontan som den nu kan være.
2021 har været et meget begivenhedsrigt år for dig - både som musiker og koncertarrangør. Hvilke minder står klarest fra året der gik?
Det lette svar er naturligvis, at modtage JazzDanmark-prisen for årets koncertoplevelse. Det var en fuldkommen fantastisk dag, som på mange måder føles som den perfekte afrunding af året der gik. Jeg havde oprigtig talt ikke set det komme, siden at de andre nominerede er så store aktører på scenen, som jeg alle har dyb respekt for.
Det er virkelig en stor ære at modtage denne pris, og et velkomment skulderklap for de mange timers arbejde, jeg har lagt i det.
Men det er heldigvis blot et af mange gode minder, som man jo som musiker får i løbet af et hektisk år.
Jeg husker at stå i de japanske haver på fyn og blæse flygelhorn pakket ind i rumklang udover en kæmpe sø fyldt med koi karper, imens Thomas Cortes drønede elektronisk musik ud. Det var så vanvittigt varmt, at min hardcase smeltede sammen henover hængslerne. Det var desuden mit første gig nogensinde i sandaler.
Jeg husker Kresten Osgood, midt I en intens improvisation på 1000fryd, skrige “fuck you and your brasilian asshole motherfucker”.
Mega Impro Fauna, med 13 stjernedygtige musikere fra nær og fjern, der brager høj og totalt spontan musik ud i en time på Huset, er også en af de helt store. Den er endda optaget og ligger tilgængelig på Meutivitis Bandcamp (!)
I forbindelse med kulturmødet på Mors spillede jeg otte korte set, med improviseret solotrompet, fordelt over 2 dage. Det var dagen efter 2 stik, og jeg var totalt feberramt. Det foregik ude i en skov, med roterende publikum, så jeg måtte spænde kysen og bare give den alt jeg havde, på trods af min totalt feberdrøms-agtige-tilstand. Måske det endda hjalp.
Som musiker eller arrangør møder man ofte andre mennesker eller samarbejdspartnere på sin vej, der også bidrager positivt til musikmiljøet. Har du samarbejdspartnere eller kollegaer i branchen, der fortjener et shout out for deres hårde arbejde i 2021?
Musikalsk har der været så vanvittigt mange dygtige mennesker. Jeg har delt scene med så mange talenter, både nye og gamle, det sidste år. Aalborg vrimler med innovative og målrettede mennesker, som vil frem i verden. Det kan kun gå godt!
Jazz9tus har været en god samarbejds- og sparringspartner gennem hele vores festivalprojekt. Specielt Lukas Bjørn har været utrættelig og gjort et stort arbejde for at mange af de logistiske besværligheder, som musikere til tider glemmer. Anders Boye Knudsen skal også have stor ros både som bassist og iværksætter. Hans “Open jazz jam camp” er en genistreg og en dør på klem til mange jazzinteresserede, som måske har været skræmt af stemningen til jazz jams.
Huset i Hasserisgade har ligeledes været en stor del af vores Jazzfestival og lagt både scene og øre til mange koncerter. Michael Marino har siden starten af Impro Fauna været en kær samarbejdspartner og brainstormer. Desuden har Nikolaj Legaard, Linda Josefsen og Mads Lang været en stor hjælp til afvikling af Impro Fauna-koncerterne.
Axel Kristensen fra 1000fryd har slæbt forstærkere og pizza frem og tilbage for at afvikle en håndfuld “Free Jazz”-koncerter på deres scene. Troels Højgaard (1000fryd) har også kæmpet en kamp for at gøre 7x7 pladerne en realitet!
JazzDanmark har været en stor del af mit liv i år. Både på Kulturmødet, hvor vi brugte en weekend sammen, trods post-vax-blues! Deres arbejde for, og med dansk jazz, er en kæmpe gave for den verden, vi lever i, og deres nye netværksmøder er stærkt anbefalelsesværdige for alle, der vil noget med jazzen!
Center for Dansk Jazz Historie, som har lagt scene til en håndfuld koncerter, og både optaget og sørget for, at vi kunne afvikle optrædener med gæster.
Jeg vil også gerne nævne Langes Keramik, og deres nye galleri som er blevet indviet med fire koncerter i efteråret. Det er værd at besøge disse - både for koncerterne og selve galleriet.
Her i KORMA ser vi os ikke kun tilbage men også fremad. Hvad kommer 2022 til at byde på for dig?
Jeg har mange projekter i løbet af 2022, så jeg vil løbe igennem dem relativt let, og så ser jeg frem til at se folk til vores optrædener.
Aalborg Art Ensemble - Grafisk notationsband med ni musikere og en roterende kunster, som skal give en tværkulturel dimension. Jeg planlægger en række koncerter i løbet af året, og forhåbentlig en indspilning.
Cort Lunde - Flora Elektronica! Lounge og space, trompet, bas og effekter. Jeg laver dette med min gode ven Thomas Cortes, og vi udgiver forhåbentlig en plade i løbet af året!
Kawa - Grunge/Impro! Powerhouse noise-orkester med Peter Parmo og Aske Stubkjær! Vi arbejder på en udgivelse, og vi håber, at det bliver muligt at lave en turné i det kommende år.
HiveMind - Fusion/instrumental/prog - Kvartet med Anders Boye, Rasmus Frandsen og Thomas Norman. Vi håber at kunne fortsætte vores turné ind i det nye år, og forhåbentlig indspille
Twelve Tone Ballads Trio - international trio. Der planlægges skrive- og indspilningsrejse til Island, hvor vi skal lave vores debutalbum færdigt.
Meget mere Impro Fauna - Selvfølgelig!
Meutiviti - Der er også andre projekter på vej fra Meutiviti. Vi håber, at verden åbner op til, at vi kan have en finger med i spillet til vinterjazz.
Vinterjazz, sommerjazz - jeg arbejder som sagt med flere af aktørerne i Aalborgs jazzmiljø på at lave Supernova Jazzblast Festival endnu større i år.
Hjalte Ross, Claus Nivaa - Jeg skal orkestrere og komponere musik til et værk om frihedskæmperen Morten Nielsen, som vil blive fremført i forbindelse med 4. maj.