Status: KORMA Music Camp 2022
Årets KORMA Music Camp er nu overstået, så vi giver her en status på årets camp, der igen i år viste sig at være en indikator for den udvikling, der sker i det nordjyske musikmiljø.
Den nye generation er på vej frem
I årets udgave deltog i alt 40 nordjyske musikere og 25 musikprojekter - med en 40 - 60%-fordeling mellem kvinder og mænd. Aldersgennemsnittet - 22 år - har været en smule lavere end ved de tidligere udgaver, hvilket vi i KORMA ser meget positivt på. Det vidner om en positiv udvikling i det rytmiske musikermiljø, hvor den næste generation af musikere begynder at melde sig på banen.
Faktisk havde vi i årets camp adskillige deltagere mellem 16-19 år, som under campen viste stort gåpåmod, selvom de lidt mere erfarne deltagerne i 20'erne var i overtal. Foruden KORMA er vores nye samarbejdspartner, Play Collective, arrangør af campen, og netop det projekt har særligt øjne på helt unge musikere i Nordjylland. Play Collective laver løbende workshops i hele regionen, hvor de lokale musikforeninger, arrangører, ungdomsklubber mv., involveres. Med udgangspunkt i dette, arbejder vi frem mod, at vi med tiden får deres brugerflade at se på Music Campen og til de øvrige aktiviteter på KORMA.
En masse coaches og besøg af musikbranchen
Tilbage til årets camp... Årets udgave af campen blev afholdt fra 24. - 28. juli på Østhimmerlands Ungdomsskole i Bælum, hvor de unge deltagere i løbet af de fem dage fik sparring, vejledning og deltog i oplæg samt workshops med professionelle branchefolk og etablerede musikere. Årets faste coaches var Mekdes, Dopha, Sarah Wichmann (forsanger, Rigmor), Anton Westerlin (producer - Artigeardit, Kesi, Lamin mv.), Rasmus Bredvig (producer / studietekniker - Joyce, The Entrepreneurs, Baby in Vain mv.) og Peter Kjædegaard (producer / mixing engineer - Lydmor, The Minds of 99, Peter Sommer mv.). Med disse coaches kunne deltagerne bl.a. tilmelde sig udvalgte workshops og løbende få individuel sparring på deres musikprojekter.
I år valgte vi at skære en smule ned på oplæggene, men ikke desto mindre havde Sascha Rosing (A&R, Playground) og Frida Malmø (product manager, Iceberg Music Group) æren af at komme med deres bud på, hvordan man gør sig interessant for et større pladeselskab og hvordan publishing / sync-verdenen fungerer. Sarah Wichmann fra Rigmor gav også deltagerne et ærligt indblik i, hvad der til for at begynde at etablere en karriere som indieband. Deltagerne blev både provokeret, underholdt og inspireret af de tre oplæg, tør vi godt sige!
En netværksplatform for spirende musikere
Foruden det mere brancheorienterede program fik deltagerne også mulighed for at spille små koncerter for hinanden om aftenen i ØUs teatersal. Noget, der var stor tilslutning til, og som var grobund for socialt samvær på kryds og tværs. KORMA Music Camp handler nemlig ikke kun om læring, men det er i lige så høj grad en platform for musikerne - og særligt solisterne - til at udvide deres netværk til andre dele af musikmiljøet - hvad end det er lokalt eller nationalt.
Alt i alt er vi rigtig tilfredse med udfaldet af årets camp, og samtidig kan vi konkludere, at det stigende antal unge deltagere - men i høj grad også solistprojekter - hele tiden gør camp-formatet dynamisk og udviklende på nye måder. Vi frem til at holde øje med udviklingen i musikmiljøet frem til næste år og til at afholde endnu en udgave af KORMA Music Camp!